Výživa a strava

Správné stravování při fruktózové malabsorpci

Lidé, kteří trpí malabsorpcí fruktózy musí být obzvláště opatrní na to, co jedí. To, jak intenzivně musí pacienti sledovat obsah fruktózy v potravě, ale závisí na individuálním rozsahu nesnášenlivosti fruktózy: mnoho lidí s malabsorpcí fruktózy může stále přijímat malá množství fruktózy bez významných obtíží.

Zjevná a skrytá fruktóza – Fruktóza svůj výskyt již dávno neomezuje pouze na ovoce a zeleninu, ale stále více se používá také jako tekutý cukr v průmyslově vyráběných potravinách. Důvodem je to, že fruktóza je sladší než glukóza, přestože obsahuje méně sacharidů. V potravinářském průmyslu je používání tekutého „průmyslového cukru“ velmi oblíbené, protože jeho přeprava, skladování a zpracování jsou méně nákladné.

Předchozí Další

Různé druhy ovoce

Jak název „ovocný cukr “ napovídá, ovoce obsahuje hodně fruktózy. Zvláště vysoká koncentrace se vyskytuje například u hroznů, jablek a hrušek.

Různé druhy zeleniny

Zelenina, stejně jako ovoce, také obsahuje fruktózu. Například paprika, rajčata, pórek, řepa, brokolice mají velmi vysoký obsah fruktózy.

Ovocné šťávy, ovocný sirup a nealkoholické nápoje

Pití je důležité, ale pozor na džusy – všechno, co obsahuje ovoce, obsahuje také s fruktózu.

V nealkoholických nápojích a ovocných sirupech je fruktóza ještě ve větším množství, protože fruktóza se do těchto nápojů přidává jako sladidlo.Totéž platí pro ovocné kompoty a džemy.

Cukrovinky

Fruktóza je široce používá jako sladidlo v cukrářských výrobcích a sladkostech všeho druhu. Proto pokud trpíte fruktózovou malabsorpcí, s těmito výrobky opatrně. Bohužel to samé platí i pro „light“ potraviny.

Průmyslově zpracované potraviny

Hotová jídla, kořenící směsi, bramborové lupínky a pečivo – seznam průmyslově oslazených produktů je dlouhý a ve většině případů obsahují tyto produkty také fruktózu.

Med

Obsahuje velmi vysoké množství fruktózy (37,5 g fruktózy na 100 g)

Rozinky

Jsou malé a sladké, ale rizikové pro lidi trpící malabsorpcí fruktózy, obsahují totiž 32,3 g fruktózy na 100 g.

Datle

Jsou považovány za velmi zdravé a jistě to má dobré důvody. Mají také ale velmi vysoký podíl fruktózy (31,3 g fruktózy na 100 g).

Hrozny

Jsou plné zdravých ingrediencí a neobsahují téměř žádný tuk, zato mají relativně vysoký obsah fruktózy (7,6 g na 100 g).

Jablka a hrušky

Staré přísloví říká, že byste nikdy neměli porovnávat jablka a hrušky. Pokud je ale srovnáte, zjistíte, že hrušky obsahují více fruktózy (6,7 g na 100 g) než jablka (5,7 g na100 g).

Předchozí Další

Jak zvládat malabsorpci

Co lze dělat při malabsorpci fruktózy?

Více informací

Test potravinové intolerance

Trpíte nedostatkem enzymu? Projděte si test.

Více informací

FRUCTOSIN®

Zdravotnický prostředek. Zmírňuje příznaky poruchy vstřebávání fruktózy.

Zobrazit více